Visie van De Dukdalf
‘Op de Dukdalf houden wij rekening met elkaar’
Onze school streeft naar een inclusieve en respectvolle leeromgeving, waarin leerlingen en leerkrachten saamhorigheid voelen. We bevorderen bewustzijn en waardering van culturele diversiteit, normen en waarden. We stimuleren respectvol gedrag naar elkaar als mens en omgeving. Door onderling begrip en verantwoordelijkheid te versterken, bereiden we leerlingen voor op hun rol in de samenleving als actieve en betrokken burgers.
Wij zien burgerschap als het ontwikkelen van leerlingen tot actieve burgers die een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Voor ons is burgerschapsvorming geen apart vak, maar een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de hele school.
Onze leerlingen maken deel uit van een diverse samenleving en zijn vanaf jonge leeftijd al burgers, met gedrag, rollen, rechten en verantwoordelijkheden die passen bij hun leeftijd en ontwikkeling. Wij streven ernaar om hen op te leiden tot actieve, kritische en betrokken wereldburgers. Met ons programma bieden we niet alleen kennis en vaardigheden, maar stimuleren we ook een democratische houding, waarbij leerlingen leren samenleven, samenwerken en respectvol omgaan met verschillende perspectieven.
Op De Dukdalf zetten wij ons in om burgerschapsonderwijs te verweven in de dagelijkse praktijk. Dit betekent dat wij bij onder andere kringgesprekken, projecten en actualiteiten bewust aandacht besteden aan het ontwikkelen van democratische waarden en sociale verantwoordelijkheid. Wij spelen in op wat er leeft binnen onze gemeenschap en benutten alledaagse situaties als kansen voor het bevorderen van burgerschap.
Zo creëren wij een leeromgeving waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen, en worden voorbereid op hun rol als betrokken en verantwoordelijke leden van de samenleving.
Visie van Stichting Prisma
Wij zien burgerschap als het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Wij zien burgerschapsvorming niet als een vak maar als een taak van de school.
Onze leerlingen maken deel uit van een samenleving. Ze zijn burgers, met gedrag, rollen, rechten en verantwoordelijkheden passend bij hun leeftijd en ontwikkeling. Wij willen onze leerlingen opleiden tot actieve, kritische en betrokken wereldburgers. Wij reiken met ons programma kennis en vaardigheden aan en stimuleren een democratische houding.